Grupa Sędzia Główny to dwie dziewczyny z Zielonej
Góry tworzące performerski duet. Karolina Wiktor i Aleksandra Kubiak studiowały
razem na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego i tam zaczęła się
ich wspólna przygoda ze sztuką, która trwa już od 2001 roku. Istotnym aspektem
jest swoiste bliźniactwo dziewcząt, na którym opierają swoje działania. Bardzo często
pojawiają się na nich identycznie ubrane, wykonują te same czynności. Tworzą
swego rodzaju żywą rzeźbę używając swojego ciała jako środka wyrazu, bardzo
często też występują nago. Swoje akcje tytułują numerami Rozdziałów i Epizodów.
Problemy wokół jakich oscylują dotyczą polityki, patriarchalności kultury,
kwestii ról płciowych, uprzedmiotowienia kobiety.
Rozdział
CX. Święto kobiet w Łodzi to performans obnażający kulturowe
schematy przypisujące kobietom określone miejsce w społeczeństwie. Artystki
ubrane w obcisłe, czerwone sukienki w białe grochy, w butach na wysokim
obcasie, czarnych perukach co jakiś czas sięgały po stojące obok butelki z/po
wódce, brały łyk a następnie rozpryskując zlizywały płyn z podłogi. Cała akcja
wzbudzała ambiwalentne uczucia, kojarzyła się jednocześnie z pracą,
sprzątaniem, ale także pornografią, upokorzeniem, przyjemnością, świadomą
seksualnością. Ta różnorodność skojarzeń została podkreślona przez gest
kończący akcję – artystki usiadły w pozach, które kojarzą się z fotografiami
pornograficznymi. Chodziło z jednej strony o nawiązanie do uprzedmiotawiania
kobiet, a z drugiej do wyrażania przez świadomości własnej kobiecości,
seksualności.
Rozdział CX. Święto kobiet w Łodzi |
Używając swojego ciała
jako środka wyrazu niejednokrotnie doprowadzały je do granic wytrzymałości. Często
przyczyniała się do tego publiczność, której komendom się poddawały, tak jak
podczas obrony wspólnej pracy magisterskiej zatytułowanej „Wypróbuj przyszłego magistra”
(2004), gdzie stojąc nieruchomo w pudłach przypominających opakowania dla lalek
czekały na polecenia komisji egzaminacyjnej, która miał je „ożywić”. W tym
samym roku w Bunkrze Sztuki będąc w zamkniętej windzie wykonywały rozkazy przypadkowych
osób, które momentami były dosyć brutalne. Kazano między innymi uderzać się po
twarzach czy lizać podłogę, czy tak jak we Wrocławiu w 2009 roku, kiedy to półnagie
wykonywały polecenia wydawane przez męski głos nakazujący im uderzać się wzajemnie,
padać na posadzkę, biegać po rozbitym szkle, aż do chwili całkowitego wyczerpania.
W 2005 roku wystąpiły w emitowanym na
żywo programie „Noc artystów” w TVP Kultura. Ludzie, którzy dzwonili do studia
wydawali polecenia, które dziewczyny wykonywały stojąc obok siebie, ale nie widząc
siebie nawzajem. Niektóre z nich obnażały prymitywne pobudki np. telefonujących
mężczyzn żądających by dziewczyny się rozebrały. Chodziło im o to aby w ten sposób
uwidocznić i doświadczyć niewyszukanych fantazji, sadyzmu, potrzeby kontroli,
chęci dyktowania norm, ale również towarzyszących im poczucia winy i współczucia.
Rozdział LXIV, BWAZG, foto: Anna Smarzyńska |
Wypróbuj przyszłego magistra, performans dyplomowy (źródło: http:BWA Wrocław)
Dziesięcioletnia działalność
grupy Sędzia Główny zaowocowała w kilkadziesiąt akcji i stała się rozpoznawalnym
zjawiskiem i istotnym, odnoszącym się do funkcjonowania sztuki w obiegu
galeryjnym i kolekcjonerskim. W swojej sztuce wykorzystywały nie raz osobiste
dramaty i traumy, które stawały się ważnym głosem w publicznym dyskursie. Poruszone
zagadnienia pokazują tylko ułamek ich działalności w dosyć ogólnikowym zakresie
dlatego zainteresowanych odsyłam do wywiadu z samymi artystkami: Sędzia Główny 2007 cz. 1/2
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz